11828567_483703875124113_4224830334455413055_n

Δέκα χρόνια μετά το θάνατο του ζωγράφου Δομήνικου Θεοτοκόπουλου, ο γιος του, Γιωργής Μανουήλ, συλλαμβάνεται και κλείνεται στην εκκλησία του νοσοκομείου Ταβέρα στο Τολέδο. Εκεί, ανήμπορος να ολοκληρώσει μια μεγάλη παραγγελία από πίνακες και εικονοστάσια, ανακαλεί στη μνήμη του τη ζωή του πατέρα του. Θυμάται τα χρόνια του Γκρέκο στη βενετοκρατούμενη γενέτειρά του, την Κρήτη, τα χρόνια στη Βενετία, όπου συμπλήρωσε τη ζωγραφική του παιδεία, τη διαμονή του στη Ρώμη και την εκδίωξή του από το παλάτι Φαρνέζε και, τέλος, τη ζωή του στην Ισπανία της Ιεράς Εξέτασης. Εκεί, ο Γκρέκο έρχεται αντιμέτωπος με το Μέγα Ιεροεξεταστή, τον άνθρωπο που προσπαθεί να αποδείξει ότι το έργο του είναι αιρετικό για να τον καταδικάσει και να τον στείλει στην πυρά… Τα όπλα που διέθετε ο πατέρας του, ήταν τα σύνεργα της τέχνης του… (από το οπισθόφυλλο του βιβλίου)

Βιβλίο Ο Γκρέκο και ο μέγας ιεροεξεταστής
Συγγραφέας Μπάμπης Πλαϊτάκης
Κατηγορία Ιστορικό μυθιστόρημα
Εκδότης Εξάντας (εξαντλημένο στον εκδότη)
Συντάκτης: Πάνος Τουρλής

Εξαίρετο ιστορικό μυθιστόρημα. Πολύ καλή αναπαράσταση εποχών και τόπων (Χάνδακας, Βενετία, Ρώμη, Τολέδο) αλλά και ανθρώπων. Ο Δομήνικος παρουσιάζεται όπως ήταν, όχι εξιδανικευμένος ή εξωραϊσμένος, με την έπαρσή του και τα λάθη του. Όλη του η ζωή δοσμένη μυθιστορηματικά και συνοδευμένη από πάρα πολύ καλή σκιαγράαφηση της εποχής του τρόμου για την Ιερή Εξέταση, της αγωνίας του Μέγα Ιεροεξεταστή, που δεν παύει να είναι κι αυτός άνθρωπος και να υποκύπτει στη σάρκα, να παραμείνει στην ισχυρότερη εξουσία στην Ισπανία μετά τον βασιλιά, μίση, πάθη και ίντριγκες, ο Δομήνικος και ο Μέγας Ιεροεξεταστής αντιμέτωποι κάθε τρεις και λίγο με νικητή τον Δομήνικο και τελικά όταν ο Μέγας Ιεροεξεταστής στρέφεται κατά του Πάπα, σύντομα αντιμετωπίζει το τέλος της εξουσίας του και του εαυτού του. Όλα αυτά ιδωμένα από τη ματιά του γιου του Δομήνικου, Μανουήλ Γιωργή, που βρίσκει τη δύναμη, ως γνήσιος απόγονος του πατέρα του, να αντισταθεί στην καταπίεση και τον παραλογισμό της Εκκλησίας. Τα έργα του Δομήνικου περνάνε μπροστά στα μάτια μας (κρίμα να μην υπάρχει επίμετρο με τους πίνακες να μας συντροφεύουν) και μαθαίνουμε το πώς και το γιατί, τι απεικονίζουν, τι αναπαριστούν και πώς διασώζονται κάθε φορά από την μήνιν του Ιεροεξεταστή που τα θεωρεί χυδαία και αντιβατικά προς τους θείους νόμους. Πολύ καλογραμμένο και συναρπαστικό μυθιστόρημα. Το συνιστώ ανεπιφύλακτα.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *